Wat vervelend dat je problemen hebt (gehad) met je bagage. Wanneer je merkt dat er iets mis is met je bagage, is het belangrijk dat jij jezelf altijd meldt bij de bagageservicebalie in de douanehal van de luchthaven. Hier kun jij gelijk een melding maken van jouw vertraagde, beschadigde of verloren bagage en krijg je een Property Irregularity Report (PIR).
Aan dit PIR-formulier is een persoonlijk dossiernummer gekoppeld zodat jij de status van jouw vertraagde of verloren bagage kunt controleren. Op dit PIR-formulier kun je in het geval van vertraagde bagage ook aangeven waar jij de bagage wilt ontvangen, zodra deze weer terecht is. In de meeste gevallen wordt de bagage op locatie afgeleverd. Daarnaast kan je bij beschadiging van de bagage op dit formulier aangeven waar de beschadigingen zitten.
Beschadigde bagage
Na het ontvangen van jouw beschadigde bagage heb jij zeven dagen de tijd om de luchtvaartmaatschappij schriftelijk aansprakelijk te stellen. Voeg hierbij het klachtenformulier, eventuele foto's en jouw PIR-formulier toe.
Vertraagde bagage
Door middel van jouw bagagesticker kan de luchtvaartmaatschappij achterhalen waar je koffer is. Door het PIR-formulier in te vullen, kunnen zij je op de hoogte houden van de status van de vertraagde bagage en weten zij waar de bagage naartoe gebracht moet worden zodra deze gevonden is.
Als je een aantal dagen moet wachten op jouw bagage mag je de hoognodige spullen aanschaffen, zoals ondergoed en een tandenborstel. Vraag bij de luchtvaartmaatschappij na welke artikelen je aan mag schaffen, omdat je bij een langdurige vertraging van de bagage meer aan mag schaffen dan bij een korte vertraging. De kosten hiervan kan jij na het ontvangen van de bagage claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Het is dan ook van belang dat jij de aankoopbewijzen van de aangeschafte spullen bewaart. Zodra je de vertraagde bagage ontvangen hebt, heb je 21 dagen de tijd om de gemaakte kosten terug te vorderen bij de luchtvaartmaatschappij.
Verloren bagage
Als jouw bagage na drie dagen niet terug is gevonden, kan je online een Bagage Inventory formulier invullen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. In het Bagage Inventory formulier geef je aan wat het dossiernummer is van jouw PIR-formulier, zodat de luchtvaartmaatschappij weet om welke bagage het gaat. Je geeft hierin ook aan wat er in de bagage zit. Mocht jij nog bonnen hebben van de koffer of van de inhoud, voeg deze dan bij het formulier.
De luchtvaartmaatschappij blijft gedurende 21 dagen zoeken naar de bagage, hebben zij jouw bagage in deze tijd niet gevonden, dan kan je een claim indienen met behulp van een Bagage Inventory formulier.
Waar dien ik een claim in?
Wij raden het je aan om rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij een claim in te dienen om eventuele schade vergoed te krijgen. Dit is vaak de kortste weg en dan kan de luchtvaartmaatschappij uitsluitsel geven over wat er is misgegaan met de bagage.